Viser innlegg med etiketten korpsmusikk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten korpsmusikk. Vis alle innlegg

18. mai 2015

17.mai 2015

Årets 17.mai-feiring var av det tradisjonelle slaget her i Longyearbyen.
Salutt kl 0700, videre var det flaggheising og spilling med korpset rundt om i byen fra kl 0800 - og borgertoget gikk fra Longyearbyen kirke kl 1100. Videre var det leker og underholdning i Svalbardhallen, og dagen ble avsluttet med Festforestilling i Kulturhuset. På festforestillingen var det innslag fra det rikholdige kulturlivet i denne lille byen, sånn ca på toppen av verden.
 
Borgertoget ble ledet av Sysselmann Odd O. Ingerø, og
sysselmannsoverbetjent Jon Starheimsæter.

Borgertoget i Longyearbyen

Longyearbyen Storband - for anledningen som korps -
spilte i toget med "gruveinspirerte" uniformer.

Bildene er tatt av Geir Barstein; journalist i Svalbardposten.

 

17. mai 2013

17.mai

Det har vært tradisjonell 17.mai- feiring i Longyearbyen. Det var salutt kl 0700, og flaggheising kl 0800. Og som korpsmusiker, var jeg med på å spille rundt i byen denne morgenen - som jeg har gjort nå 12 ganger de siste 13 årene.

Speidere heiste flagget utenfor kirka

17.mai-kommiteèn og Sysselmannen
 Etter at folket rundt om i byen var blitt vekket, spiste musikerne frokost på Stormessa i Nybyen. Borgertoget gikk fra Kirka kl 1100, og en rundt byen før det endte på Skjæringa hvor det var tale og kransenedleggelse ved bauten. Akkurat idet toget starta, kom snøen. Og etter som vi gikk, ble snødrevet tettere. Men, det virka ikke som om det var mange som la merke til det - litt vær tåler vi!
Flaggborgen fremst i toget
Toget på veg mot skjæringa, sett fra Veg 505.
Longyearbyen Storbands korps i sine Orange "uniformer"
-Longyearbyen Big Band playing-


Spiller på Skjæringa

Om kvelden var det festforestilling i Kulturhuset med mange flotte, musikalske innslag fra kulturlivet her i Longyearbyen. Og det var utdeling av ungdommens kulturstipend og Tyfusstatuetten.
 
Longyearbyen Storband spiller på festforestillingen
om kvelden.
Foto; Elin Amundsen
Pictures from 17th of May - celebrating Norwegian National Day in Longyearbyen.