Viser innlegg med etiketten svalbard. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten svalbard. Vis alle innlegg

18. mai 2015

17.mai 2015

Årets 17.mai-feiring var av det tradisjonelle slaget her i Longyearbyen.
Salutt kl 0700, videre var det flaggheising og spilling med korpset rundt om i byen fra kl 0800 - og borgertoget gikk fra Longyearbyen kirke kl 1100. Videre var det leker og underholdning i Svalbardhallen, og dagen ble avsluttet med Festforestilling i Kulturhuset. På festforestillingen var det innslag fra det rikholdige kulturlivet i denne lille byen, sånn ca på toppen av verden.
 
Borgertoget ble ledet av Sysselmann Odd O. Ingerø, og
sysselmannsoverbetjent Jon Starheimsæter.

Borgertoget i Longyearbyen

Longyearbyen Storband - for anledningen som korps -
spilte i toget med "gruveinspirerte" uniformer.

Bildene er tatt av Geir Barstein; journalist i Svalbardposten.

 

7. april 2015

påska 2015

I år har det vært "jobbepåske" for min del, men vi har fått lånt ei hytte hvor T har oppholdt seg. Jeg hadde fri Langfredag og Påskeaften, så Langfredag tok vi oss en scootertur til Vindodden hvor det var gudstjeneste under åpen himmel. "Verdens flotteste katedral", sa prest Leif Magne om kulissene rundt "Russekorset".


Pakket og klar for påskeferie og hyttetur :)

På tur mot Vindodden.
Utsikten fra scootersetet.

Prest i Svalbard Kirke; Leif Magne Helgesen
holdt gudstjenesten ved Russekorset.
På vegen hjem kjørte vi innom Eskeerfossen- en foss som er frosset til is om vinteren. Ganske spektakulært syn når man er ute og kjører - og så kommer man plutselig til denne frosne fossen.

Solnedgang Langfredag, fra hytteveggen.


Solnedgangen, sett fra hytteveggen, påskeaften.


Ei stille og rolig påske er over for i år.




31. mars 2015

villa gjennomtrekk

I helga skulle vi på hyttetur. Kjøre snøscooter for å komme oss bort fra byen. Noe vi såg veldig fram til. Men; på fredag før vi skulle kjøre, så fikk T problemer med scooteren sin - så turen ble utsatt til lørdag.


På lørdag var vi tidlig oppe. Pakket slede og scooter (mat og drikke for flere uker! Skulle jo være borte ei natt - eller to...) og var klar til å sette kurs mot Vindodden. Da forsvant det fine været som hadde vært her - og sikten forsvant. Når man ikke ser noe, og GPS'en ikke har oppdatert kjørerute - da blir man hjemme...


Men; vi var jo klare for en tur, så vi hekta fra sledene og kjørte innover Adventdalen mot jernsengene - eller "Villa Gjennomtrekk" som det så fint heter. Et lite 'landemerke' i terrenget, ca 1,5 mil fra Longyearbyen. Sengene er godt festa i grunnen - det samme er ovnen. Og hva mere enn et par senger og en ovn trenger man for å ha det koselig??


Villa Gjennomtrekk



Det var dårlig sikt - og såkalt whiteout, så vi var fornøyde med den lille turen - og også fornøyd med at vi ikke la ut på langtur når vi ikke har vært på Vindodden tidligere i år.


Staselig ovn, må vite!



Den blå himmelen med skinnende sol glimret med sitt fravær - men det er da mulig å gjøre ablegøyer fordiom! Og med hjelm på, så er det ikke alltid man ser hvem som er på bildet, heller ;)


Ute og leker.

24. mars 2015

eclipse

SOLFORMØRKELSE...

Årets happening her oppe i Longyearbyen i år, er nok den totale solformørkelsen som fant sted fredag 20. mars. Kl 11.11. Jeg må bare innrømme at jeg ikke helt var klar over hva dette fenomenet egentlig var - og jeg har heller ikke forstått meg på alle som har bestilt flybilletter opp hit (mange uten en plass å bo) for å se på formørkelsen. Byens hoteller har vært fullbooka i flere år - og folk har leid ut leiligheter og hytter til "fantasipriser". Og Sysselmannen har gått ut og advart mot kulde og isbjørner...
Vel, jeg skjønte at man trengte spesielle briller for å se månens vandring forbi sola. Og disse brillene ble delt ut til de som trengte.
Sånn i 1030-tida tok jeg brillene på, og retta blikket mot sola (jada - det var strålende sol fra nesten skyfri himmel!) - og da kunne man se at månen hadde begynt å skli forbi sola.




"Solbrillene" er på plass. Nå kan månen vandre forbi sola!


Vi som var på jobb møttes på flyoppstillingsplassen i god tid. Og spenningen økte - hva var det egentlig som skulle skje??




"Jo flere vi er sammen"


Når månen dekket ca 80% av sola, så begynte lyset å "skjelve" - noe var i emning... Så ble det nesten som om at dagslyset dirret - før det ble helt mørk! Midt på dagen!




Merkelig
Magisk
Fantastisk
Forunderlig
Spennende
Spesielt
Rått
En vanvittig opplevelse!







Dette mørket midt på dagen varte i 2 min og 47 sekund! Og da tenkte man litt på de som har betalt ganske mange penger for å oppleve det. Månen skulle jo hele veien forbi sola, så etter 2:47 begynte lyset å komme tilbake. Noe som også var en opplevelse. Og litt surrealistisk.
Vi heldiggrisene som bor her oppe, vi fikk det "gratis" denne dagen. Og har fått en helt annen forståelse av hvorfor "eclipsehunters" reiser jorda rundt for å se dette fantastiske fenomenet!

Total Solar Eclipse 2015, Longyearbyen


23. oktober 2014

besøk

For noen dagen siden var jeg innom en venninne som har sin egen "systue", hvor hun syr luer "til den store gullmedaljen". Og også litt annet. Nå nærmer det seg Julemesse, og samtidig vinter her nord - så hun har nok å gjøre. Her er noe av det hun holder på med;




Dette skal bli luer


Ugler i mosen...


 Siklesmekker til de minste


Stoff med isbjørnspor

12. april 2014

påskepynting i heimen

Det er lørdag - og et strålende vær i Longyearbyen! Våkna tidlig (selv om planen var å sove leeeenge!), og var ferdig med frokosten før kl 0800. Når jeg kjenner etter, så har det egentlig vært greit å få hele dagen med seg - selv om jeg stort sett har vært innendørs i finværet...

Jeg begynte dagen med å sette en bolledeig, sånn at vi kan ta med boller på hytta i påska. Deretter ble det to små brøddeiger (tok litt av brøddeigen og lagde rundstykker også.) Noen matblogger er jeg ikke, for jeg kom på at jeg måtte dokumentere "bakedagen" når det meste var lagt i poser - og var klart til å fryses...

Baking for Easter
Innimellom heving av diverse deiger, så leita jeg fram litt påskepynt. For noen år siden broderte jeg en duk, og nå har den endelig fått kantbånd rundt. Tok bare tre år - men NÅ er den ferdig!
I fjor strikka jeg noen "Arne og Carlos- påskeegg", og de er dekorative i år også. Og så var jeg så heldig at jeg fikk en gul påskeblomst - så nå er det påske på stuebordet!

En duk jeg laga på skolen har også fått komme ut i lyset, og sammen med noen eplegreiner (importert fra Sogn og Fjordane) og tulipaner blei det påske på dette bordet også.







Have placed some easter decorations in
the windowsill
Heilt til slutt i dag, bakte jeg en "Verdens Beste"- kake til konfirmasjon i morgen.


...og helt til slutt; Et bilde som viser hvor fint vi har hatt det her i Longyearbyen i dag!


Very nice weather in Longyearbyen today!

Så får dere ha GOD PÅSKE alle sammen!

Wish you all a happy Easter!

20. februar 2014

marius (7)

2013 blei virkelig et "mariusår" for min del. Litt usikker på hvor mange plagg det ble, men rundt 30, tror jeg. Og da er det både luer, gensere og pannebånd som er telt med. Nå som vi har komt vel inn i 2014, har jeg fortsatt med mariusmønsteret. Og så langt (i år) har det blitt tre gensere , en mobiletui og to luer.


Kanskje på tide å strikke noe annet, så nå er det nøstebarngarn som skal omdannes til ulldresser. Og så er det vel en ufo -eller to-som skulle vært ferdigstilt...




Mobiletui, div. rester i
Falk og Smart. P.nr 3.




Strikka i Sterk, p.nr 3,5.


Strikka i Karisma. P.nr 3,5.


Strikka i Karisma. P.nr 3,5.




Bukser strikka i Karisma. P.nr 3,5.








13. juni 2013

marius (5)

Jeg hadde ikke noe håndarbeid jeg kunne ta med på ei nattevakt, så da gikk jeg til "lageret" for å se hva som var der... Har en bedroller med hele nøster, sånn at man har litt oversikt (??) over hva som befinner seg innenfor husets fire vegger... Uansett, fant ut at jeg hadde 300 g blått og noen rester med hvitt, og i disse mariustider holder det til en genser i rundfell (kan/ tør fremdeles ikke montere ermer...) i str 4 år.


Genseren er dampet, og klar for å møte sin nye eier i løpet av uka -
de møttes via facebook ;)

Nå har jeg begynt på en mariusinspirert genser - skal strikke med hjerter.
Og den er rosa - virkelig rosa.
Og jeg liker ikke rosa - det er en prøvelse...

ærfugl

Hvert år kommer ærfuglene oppover til øya vår, sånn i slutten av mai. Og når ea (hoa) skal ligge på reir, så legger de seg på et område imellom to av hundegårdene rett utenfor sentrum. Og her ligger ea nesten usynlig...


Eider on nest in Longyearbyen

Forlatt reir...

...out walking...

Praktærfugl - King Eider

 

18. mai 2013

elias

For en tid tilbake tok jeg på meg et oppdrag om å strikke en Eliasgenser. Men, det var litt startproblemer - og disse problemene endret seg lite utover i prosessen... Det tok ca 1 år å kjøpe garn, og så tok det en stund før jeg fikk lagt opp til bolen. Og mønsteret var jo virkelig "holde-tunga-rett-i-munnen-og-TELL-hele-tiden", så der ble det både to og tre pauser sånn at man kunne strikke noe annet i mellomtiden. Og når ermer og bol var ferdig strikket, ja, nei, da skulle det jammen meg broderes med maskesting sånn at det ble "riktige farger"... (Blæh! Det er greit med maskesting, men det trenger da ikke være så mange!!!)
Og når jeg hadde lagt så mye arbeid i denne genseren, så ba jeg Mona om hjelp til å sy i ermene. Og da var det "bare" halskanten igjen... Men det er jo fort gjort - når man først begynner - så det tok bare 2 uker... Nå, sånn ca tre uker etter at halskanten var strikka, er imidlertid genseren ferdig, den er dampa, og den er på veg til sin lille eier :) Og nei, jeg har ikke tenkt å strikke flere gensere med dette mønsteret - om de er aldri så fine...



 

17. mai 2013

17.mai

Det har vært tradisjonell 17.mai- feiring i Longyearbyen. Det var salutt kl 0700, og flaggheising kl 0800. Og som korpsmusiker, var jeg med på å spille rundt i byen denne morgenen - som jeg har gjort nå 12 ganger de siste 13 årene.

Speidere heiste flagget utenfor kirka

17.mai-kommiteèn og Sysselmannen
 Etter at folket rundt om i byen var blitt vekket, spiste musikerne frokost på Stormessa i Nybyen. Borgertoget gikk fra Kirka kl 1100, og en rundt byen før det endte på Skjæringa hvor det var tale og kransenedleggelse ved bauten. Akkurat idet toget starta, kom snøen. Og etter som vi gikk, ble snødrevet tettere. Men, det virka ikke som om det var mange som la merke til det - litt vær tåler vi!
Flaggborgen fremst i toget
Toget på veg mot skjæringa, sett fra Veg 505.
Longyearbyen Storbands korps i sine Orange "uniformer"
-Longyearbyen Big Band playing-


Spiller på Skjæringa

Om kvelden var det festforestilling i Kulturhuset med mange flotte, musikalske innslag fra kulturlivet her i Longyearbyen. Og det var utdeling av ungdommens kulturstipend og Tyfusstatuetten.
 
Longyearbyen Storband spiller på festforestillingen
om kvelden.
Foto; Elin Amundsen
Pictures from 17th of May - celebrating Norwegian National Day in Longyearbyen.