Viser innlegg med etiketten påske. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten påske. Vis alle innlegg

7. april 2015

påska 2015

I år har det vært "jobbepåske" for min del, men vi har fått lånt ei hytte hvor T har oppholdt seg. Jeg hadde fri Langfredag og Påskeaften, så Langfredag tok vi oss en scootertur til Vindodden hvor det var gudstjeneste under åpen himmel. "Verdens flotteste katedral", sa prest Leif Magne om kulissene rundt "Russekorset".


Pakket og klar for påskeferie og hyttetur :)

På tur mot Vindodden.
Utsikten fra scootersetet.

Prest i Svalbard Kirke; Leif Magne Helgesen
holdt gudstjenesten ved Russekorset.
På vegen hjem kjørte vi innom Eskeerfossen- en foss som er frosset til is om vinteren. Ganske spektakulært syn når man er ute og kjører - og så kommer man plutselig til denne frosne fossen.

Solnedgang Langfredag, fra hytteveggen.


Solnedgangen, sett fra hytteveggen, påskeaften.


Ei stille og rolig påske er over for i år.




12. april 2014

påskepynting i heimen

Det er lørdag - og et strålende vær i Longyearbyen! Våkna tidlig (selv om planen var å sove leeeenge!), og var ferdig med frokosten før kl 0800. Når jeg kjenner etter, så har det egentlig vært greit å få hele dagen med seg - selv om jeg stort sett har vært innendørs i finværet...

Jeg begynte dagen med å sette en bolledeig, sånn at vi kan ta med boller på hytta i påska. Deretter ble det to små brøddeiger (tok litt av brøddeigen og lagde rundstykker også.) Noen matblogger er jeg ikke, for jeg kom på at jeg måtte dokumentere "bakedagen" når det meste var lagt i poser - og var klart til å fryses...

Baking for Easter
Innimellom heving av diverse deiger, så leita jeg fram litt påskepynt. For noen år siden broderte jeg en duk, og nå har den endelig fått kantbånd rundt. Tok bare tre år - men NÅ er den ferdig!
I fjor strikka jeg noen "Arne og Carlos- påskeegg", og de er dekorative i år også. Og så var jeg så heldig at jeg fikk en gul påskeblomst - så nå er det påske på stuebordet!

En duk jeg laga på skolen har også fått komme ut i lyset, og sammen med noen eplegreiner (importert fra Sogn og Fjordane) og tulipaner blei det påske på dette bordet også.







Have placed some easter decorations in
the windowsill
Heilt til slutt i dag, bakte jeg en "Verdens Beste"- kake til konfirmasjon i morgen.


...og helt til slutt; Et bilde som viser hvor fint vi har hatt det her i Longyearbyen i dag!


Very nice weather in Longyearbyen today!

Så får dere ha GOD PÅSKE alle sammen!

Wish you all a happy Easter!

30. mars 2013

langfredag

Påskeferie - og helt greit påskevær i nord. Langfredag er en fin dag for en utflukt i nærområdet rundt Longyearbyen. Sammen med Tommy, Margrethe, Tina , Stellan og Alexandra gikk ferden på snøscooter til Villa Gjennomtrekk, videre til friluftsgudstjeneste og hyttebesøk hos Tone, Rune og gutta' på Vindodden, til Tunabreen, "Båten i isen", Fredheim og hjem til Longyearbyen. Alt i alt en tur på ca 15mil på scooteren, og masse friskt luft i fjeset :o)

Ready to go!

Ved "Villa Gjennomtrekk"

...mange rare folk og dyr, kan man møte der...
Reindeer are out walking in the lovely weather...

Many people were out in the terrain this Good Friday

A small break.

Tempelfjellet, sett fra Vindodden

Worship at Vindodden.

Mange hadde funnet veien til utendørsgudstjenesten
på Vindodden denne Langfredagen.
Litt kald vind, men vi "sto han av".

"Russerkorset" på Vindodden

En sel på isen
 
Tuna- og Von Post- glacier

Brefront - Tunabreen

Fangststasjonen "Fredheim" ved Tempelfjorden.
Capture Station at the Tempelfjord

Eskeerfossen

Posing... :)

Under Eskeerfossen


 

påskeaften

Flott vær i Longyearbyen, og ønsket var en tur til Østkysten... Vi var litt usikre på været, så det ble sjekket opp...-og funnet ut at vi ikke skulle ta turen den veien i dag. Litt frem og tilbake, så ble det bestemt at turen skulle gå til Colesbukta - en russisk, nedlagt gruveby. Byen ble fraflytta i 1962, og de to siste årene har jeg vært der i forbindelse med Camp Svalbard. Vi kjørte på scooter, og tur- retur ble det ca 6mil i dag.

Coffe- time!


We had a lovely weather this day!

Inside one of the buildings

Brygga i Coles Bukta

The harbour in Coles Bukta


Saturday we wanted to go to the east coast of Spitzbergen, but because of bad report of the weather, we decided to go the old, russian mining "town" Coles Bay. I have earlier been there with Camp Svalbard, but then we went by boat. This time we went by snowmobiles...

Some of the houses in Coles Bay

Tourist in Coles Bay...

 

28. mars 2013

ny- ålesund

I forbindelse med TV- aksjonen i høst, var det auksjon her i Longyearbyen. Èn av "gjenstandene" som ble auksjonert bort, var en tur til Ny- Ålesund for 14 personer. Jeg kjøpte meg inn som èn av deltakerne, og tirsdag var det klart til avreise - sammen med 10 fastboende fra Longyearbyen, og 3 personer som kom opp fra fastlandet for å være med på turen.

Ready for take off to Ny- Ålesund.

Bye- bye, Longyear :)


A glacier seen from above...
 I Ny- Ålesund var det Kings Bay- direktøren som kom og henta oss på flyplassen og kjørte oss til hotellet. Så hadde vi litt tid til å se oss litt rundt, og handle litt på butikken, før vi møttes til middag i "Amundsenvillaen"/ direktørboligen. Her ble det servert en tre- retters middag, og kaffe avec.



The worlds northernmost postoffice

Lovely wiev

Amundsenvillaen

Veggmaleri i Amundsenvillaen.
Ble laget ca 1935, og kom til syne igjen da
villaen ble pusset opp i 2010.

Painting in Amundsenvillaen


Påskedekket middagsbord

Utsikten fra middagsbordet
Can't complain on the wiev

Etter middagen, gikk ferden tilbake til hotellet. Jeg har noen bekjente i Ny- Ålesund, så jeg gikk på besøk til dem... Så fikk de andre i turfølget ta seg av festen :)

På onsdagen var det opp og spise frokost (alle måltid inntas i messa i Ny- Ålesund) før det var foredrag om Ny- Ålesund på MarinLab'en. Det begynte å bli litt dårlig vær, så etter foredraget var det bare å pakke i full fart - for flyet fra Longyearbyen måtte komme litt tidligere. Men så ble det litt utsatt pga litt dårligere vær... Mens vi venta på neste beskjed, holdt jeg og Sylvi Trine med selskap. Men - det var for dårlig vær i Longyearbyen. Nytt forsøk neste dag...

Train in Ny- Ålesund

I og med at det ikke gikk fly, så er det bare å sette seg ned, ta en kjeks og en kopp kaffe - og ta livet med ro. Lunchen som ble avlyst, ble nå satt inn igjen på programmet. Og middag - og frokost neste dag. Vi led ikke noen nød, men det var noen av de som var med som hadde lagt andre planer for påskedagene... Jaja, sånn er det her oppe. Jeg ble med på verkstedet for å lage et drag til Henning sin treslede, og var med Sylvi på "Strikk&drikk" om kvelden.





Skjærtorsdag var det helt andre vindforhold, og Lufttransport sin Dornier 228NG kunne komme oppover og henta oss tilbake til Longyearbyen - i et nydelig flyvær :)


 
Ønsker dere en GOD PÅSKE! Wish you all a HAPPY EASTER!