Viser innlegg med etiketten påskeegg. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten påskeegg. Vis alle innlegg

7. april 2015

påska 2015

I år har det vært "jobbepåske" for min del, men vi har fått lånt ei hytte hvor T har oppholdt seg. Jeg hadde fri Langfredag og Påskeaften, så Langfredag tok vi oss en scootertur til Vindodden hvor det var gudstjeneste under åpen himmel. "Verdens flotteste katedral", sa prest Leif Magne om kulissene rundt "Russekorset".


Pakket og klar for påskeferie og hyttetur :)

På tur mot Vindodden.
Utsikten fra scootersetet.

Prest i Svalbard Kirke; Leif Magne Helgesen
holdt gudstjenesten ved Russekorset.
På vegen hjem kjørte vi innom Eskeerfossen- en foss som er frosset til is om vinteren. Ganske spektakulært syn når man er ute og kjører - og så kommer man plutselig til denne frosne fossen.

Solnedgang Langfredag, fra hytteveggen.


Solnedgangen, sett fra hytteveggen, påskeaften.


Ei stille og rolig påske er over for i år.




12. april 2014

påskepynting i heimen

Det er lørdag - og et strålende vær i Longyearbyen! Våkna tidlig (selv om planen var å sove leeeenge!), og var ferdig med frokosten før kl 0800. Når jeg kjenner etter, så har det egentlig vært greit å få hele dagen med seg - selv om jeg stort sett har vært innendørs i finværet...

Jeg begynte dagen med å sette en bolledeig, sånn at vi kan ta med boller på hytta i påska. Deretter ble det to små brøddeiger (tok litt av brøddeigen og lagde rundstykker også.) Noen matblogger er jeg ikke, for jeg kom på at jeg måtte dokumentere "bakedagen" når det meste var lagt i poser - og var klart til å fryses...

Baking for Easter
Innimellom heving av diverse deiger, så leita jeg fram litt påskepynt. For noen år siden broderte jeg en duk, og nå har den endelig fått kantbånd rundt. Tok bare tre år - men NÅ er den ferdig!
I fjor strikka jeg noen "Arne og Carlos- påskeegg", og de er dekorative i år også. Og så var jeg så heldig at jeg fikk en gul påskeblomst - så nå er det påske på stuebordet!

En duk jeg laga på skolen har også fått komme ut i lyset, og sammen med noen eplegreiner (importert fra Sogn og Fjordane) og tulipaner blei det påske på dette bordet også.







Have placed some easter decorations in
the windowsill
Heilt til slutt i dag, bakte jeg en "Verdens Beste"- kake til konfirmasjon i morgen.


...og helt til slutt; Et bilde som viser hvor fint vi har hatt det her i Longyearbyen i dag!


Very nice weather in Longyearbyen today!

Så får dere ha GOD PÅSKE alle sammen!

Wish you all a happy Easter!

3. april 2012

påskeegg

Her i huset ble det flere typer påske- egg i år. Det tradisjonelle med godteri, de til pynt på "importerte" greiner -og til slutt de som er inspirert av Arne og Carlos. Hadde ikke tenkt å stikke mer enn ett egg, men det ballet litt på seg. Foreløbig er det strikket 9, og jeg har mere garn i påskefarger!

Let's get started!

...one down...

Finished with nine eggs!
9 ferdigstrikka egg

This year I've got more than one easter- egg in the house. I have the normale ones - filled with chokolate, I have some eggs made of plastic - and I have knitted some. The knitted ones are made after inspiration by Arne and Carlos. First I planned to knit one, but... Now 9 are finished - but I still have more yarn i "eastercolour"!


Ferdige egg :)

Det er ikke helt lyst hele natta ennå, men det er bare knappe to uker til midnattsola lyser på himmelen. Og fram til da kan jeg fremdeles tenne stearinlys om kvelden :)

While I'm waiting for the midnightsun, I can light
the candle in the window