Viser innlegg med etiketten utpåtur. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten utpåtur. Vis alle innlegg

16. april 2015

besøk fra fastlandet

Vi har hatt besøk her oppe- mamma og ei venninne tok turen oppover til oss. Og med besøk, så må man også ut på tur. De hadde på forhånd ønsket seg scootertur og hundesledetur. Scootertur var ingen problem (vi har flere scootere enn personer i husstanden...), men hundesledetur ble det ikke da det brøt ut kennelhoste i hundegårdene her oppe i uka før besøket kom opp.


Vel framme - og klare for shopping!


Påkledd og klar for scootertur.
...og noen ble plassert i sluffe...
(Hadde ikke lyst til å kjøre sjøl - men måtte jo være med på tur.)


Vi kjørte til Fredheim, og videre til "Båten i isen". Dette er en båt som er innefrosset i Tempelfjorden, og som det går an å kjøre inn til. Det er noen hunder der - isbjørnbeskyttelse i "Isbjørnland". Dersom man er med på organiserte turer kan man også komme om bord og spise lunsj, eller ta ei overnatting der. Og man kan velge om man vil kjøre scooter eller hundeslede.

Vi var bare bort til båten og hilste på hundene (som jeg ikke tok bilder av... )


Et av fjella - Fjordnibba - ved Tempelfjorden;





For å være første gang besøket kjørte såpass langt på scootertur - så gikk det unna!
En fin tur - og en fin dag :)

31. mars 2015

villa gjennomtrekk

I helga skulle vi på hyttetur. Kjøre snøscooter for å komme oss bort fra byen. Noe vi såg veldig fram til. Men; på fredag før vi skulle kjøre, så fikk T problemer med scooteren sin - så turen ble utsatt til lørdag.


På lørdag var vi tidlig oppe. Pakket slede og scooter (mat og drikke for flere uker! Skulle jo være borte ei natt - eller to...) og var klar til å sette kurs mot Vindodden. Da forsvant det fine været som hadde vært her - og sikten forsvant. Når man ikke ser noe, og GPS'en ikke har oppdatert kjørerute - da blir man hjemme...


Men; vi var jo klare for en tur, så vi hekta fra sledene og kjørte innover Adventdalen mot jernsengene - eller "Villa Gjennomtrekk" som det så fint heter. Et lite 'landemerke' i terrenget, ca 1,5 mil fra Longyearbyen. Sengene er godt festa i grunnen - det samme er ovnen. Og hva mere enn et par senger og en ovn trenger man for å ha det koselig??


Villa Gjennomtrekk



Det var dårlig sikt - og såkalt whiteout, så vi var fornøyde med den lille turen - og også fornøyd med at vi ikke la ut på langtur når vi ikke har vært på Vindodden tidligere i år.


Staselig ovn, må vite!



Den blå himmelen med skinnende sol glimret med sitt fravær - men det er da mulig å gjøre ablegøyer fordiom! Og med hjelm på, så er det ikke alltid man ser hvem som er på bildet, heller ;)


Ute og leker.