6. mars 2012

solfestuke

Det er solfestuke på 78 grader nord. 8.mars feirer vi solas tilbakekomst til byen, da den forhåpentligvis skinner på den gamle sykehustrappa på Skjæringa. De siste årene har sola glimret med sitt fravær, men man håper jo selvfølgelig at I ÅR er året sola skal skinne!

I anledning Solfestuka, er det mye som skjer i byen denne uka - hele uka til ende! Uka ble åpnet med en utstilling på Galleriet på søndag (fikk det ikke med meg, men tenkte å gå og se på den en dag), musikklunch i Unis- kantina og solQuiz på mandag. Og i dag har jeg fått med meg originalåpningen til BBC- serien "Frozen Planet" i kinosalen på Kulturhuset og Solkafè på Huset. Før visningen av "Frozen planet" fikk vi et innblikk bak innspillingen av serien. Jason er en av dem som har vært mye i Antarktis og filmet, samt har hatt ansvaret for det som har blitt filmet på Svalbard. Blant annet koster filmen ca 30 mill pr min, og pr 1 min vi ser er det filmet ca 450 min! -Jeg tror de har film til en serie til!! 

Etter filmen var det Solkafè på Huset. Jeg kom akkurat litt for seint til å få med meg Longyearbyen Blandakor, men fikk med meg Tundadundrene som sang, Marlene på piano/ sang, Maja- Stina som sang, allsang, og Longyearbyen mannskor;



This week we hope to see the sun in Longyearbyen. Concerts, shows, quiz, art are made specially for this week. Above you can see a picture of Mannskoret singing at "Sun kafè" tuesday evening.


¤EPII_TITLE¤


På lørdag er det "Ta sjansen", men pga snømangel blir det ikke på Hiorthamn i år. Dette bildet er hentet fra infoen om flytting av arrangementet. Men det viser Helen, Heidi og Tone som grilla burgere og pølser på Ta sjansen i 2009 :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar