12. oktober 2012

ølvotter - mønster


ØLVOTTER

(Utg.pkt i hobbyugla.blogspot.com sine votter, med egen vri J )

REDIGERT: Kjekt at så mange er innom og ser på mønster/ oppskriften her. Men det hadde vært enda kjekkere om dere kunne lagt igjen en tilbakemelding/ kommentar om dere har brukt mønsteret, om det er noe som er uklart/ vanskelig å forstå på mønsteret. Og hvilket garn har dere brukt?? Og er det fornøyde mottakere rundt om i landet? For det er jo ikke tvil om at ølvotter har blitt en hit!! :)

Jeg strikker ølvottene på samme måte som Hobbyugla. Etter at jeg knota litt til å begynne med, så har jeg nå lært meg sammenstrikking (Takk, Nina :) ) - og da går det som en lek å strikke. Uten noe ekstra montering enn å feste trådene til slutt.
Garn: 2 nøster Sandnes Fritidsgarn, Cortina eller et annet tykt tovbart garn. Evt. dobbel tråd av PT2, Finull.
Pinne: str 6.

Legg opp 40-44 masker.
Strikk rundt ca 25 (18-20cm holder...) cm.
Del arbeidet i to. Og strikk 45-50 cm til på den ene halvdelen, slik at den totalt er 70-75 cm (ca 22cm...). (Hvor langt du må strikke avhenger av hvor lett garnet tover og hvor fast du strikker. Mine riller tover mindre enn glattstrikk).

Jeg strikket glattstrikk, men riller er sikkert like greit.
Mask/sy sammen med de maskene som ikke er strikket.

Ta opp 45-50 masker i det som blir toppen av votten, strikk slik at den er like høy som utsiden av votten.
Bruk en hjelpepinne og ta opp 45-50 masker i bunnkanten.
Strikk sammen ei maske fra "toppinnen" og ei maske fra "bunnpinnen", slik at man står igjen med 45-50 masker.
Strikk en omgang rett før man starter felling.

Strikk 6 masker, deretter strikk 2 sammen (det er ikke helt sikkert det går opp, men det kan man justere). Det felles på hver omgang med en mindre (5-4-3-2-1-0) maske i mellom fellingene for hver omgang, når det er ca 6 masker igjen trer man tråden igjennom og snurper igjen.

Toves, enten for hånd eller i vaskemaskin.
Jeg tover 2 ganger i maskina for å få dem faste nok. (Kan sikkert klare seg med en runde også, men jeg tørr aldri kjøre på full toving i første runde)


Ekstraforklaring for hvordan jeg tar opp masker til bunnen:Når jeg er ferdig med å strikke innsiden, så beholder jeg de maskene på den pinnen - Pinne 1.
Jeg tar en ny pinne og tar opp masker i bunnen - Pinne 2.
Så legger jeg de to pinnene sammen i venstre hånd. I høyre hånd har jeg Pinne 1 og den prøver jeg å stikke inn i en maske fra Pinne 1 og en maske fra Pinne 2.
Slik får du strikket dem sammen og redusert antallet til ca 50 igjen. Litt knotete, men det går.

Et annet alternativ er å flytte annenhver maske, en fra Pinne 1 og en fra Pinne 2 over på en ny pinne. Og deretter strikke 2 og 2 masker sammen.


 Har dere strikket ølvotter?? Farger? Garn? Glade mottakere?

 


3 kommentarer:

  1. Så mange fine ølvotter du har strikket!
    Helt greit at du modifiserer mønsteret og legger ut. Det er ikke jeg som har funnet på dem, så jeg skal ikke ta æren for det :-)
    Koselig blogg du har.
    Ha ei riktig fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :o)
      Har stikket en del ølvotter - og flere skal det bli... :)

      Slett
  2. No skal eg og begynne strikke ølvott (berre ein da). lurer på om eg får den ferdig til jul, og mulig eg ringe om noke er uklårt:) sunniva

    SvarSlett